Promoveren hoe doe je dat? deel 3: vind je eigen structuur

Een hele nieuwe wereld: de academische wereld. Met eigen regels en (geschreven en ongeschreven) afspraken. Voor mij onbekend en dan maak je wel eens “uitglijers”. Ook wetenschapsethiek is een apart vak. Wat me erg geholpen heeft is het (gratis) boekje “Mastering your PhD, survival and succes in the Doctoral Years and beyond.” van Patricia Gosling en Bart Noordam (uitg. Springer). Dat kan ik iedereen aanbevelen en komt wat mij betreft in plaats van wat ik  in dit blog had willen schrijven. Het is er dus al.

In augustus heb ik een PhD opstartcursus in Nijmegen, waar de eerste dag ook begint met het managen van je PhD. Ik kijk er erg naar uit. Ter voorbereiding daarvan, en ook voor het Trainings- and Supervison plan, nu bezig met mijn onderzoeksopzet voor de promotie. Ik word steeds handiger met Reference Manager (RM), dat toch veel mogelijkheden tot beheer van referenties in zich heeft. Met verschillende mensen gesproken over hoe zij hun database met referenties beheren (hoe vind je relevante referenties terug), en daaruit nu mijn eigen structuur gemaakt. Ik print de referenties die ik wil gebruiken uit, nummer ze met het ref ID en bewaar ze in een map op alfabet van 1e auteur. In RM voeg ik opmerkingen toe, evenals op het document zelf, waar ik ze voor gebruiken kan.

Verder heb ik een externe coach (gepromoveerd en bekend in de academische wereld) gevraagd me te begeleiden bij deze opstart. Bijvoorbeeld: met welke vragen kan ik bij wie (in welke rol) terecht?

Ik zit nu midden in de systematic review. Een goede bureaustoel veel achter de computer) en ergonomisch verantwoorde opstelling zijn (in mijn geval) belangrijk,  net als weer leren blind te typen. Heb ik ooit wel eens geleerd, dus het is opfrissen. Je hoeft dan alleen maar voor je op het scherm te kijken en dat is weer beter voor je nek. Ook heb ik een programmaatje geïnstalleerd, dat me eraan herinnert om het half uur een pauze te nemen en om het uur even weg te lopen van mijn bureau. Misschien ben ik wat overdreven van de structuur, maar het biedt me de rust en de ruimte om mijn hoofd te gebruiken voor de inhoud.

Doelen stellen en plannen maken helpen me te focussen en dat is wel nodig, want  ik kom veel interessant onderzoeken tegen!

Over Irèn Alders

Ik ben docent, trainer en coach op gebied van bewustwording en communicatie met patiënten. Ik doe (promotie) onderzoek naar de effecten van een persoonlijke patientcoach op patiëntenparticipatie in de spreekkamer bij een medisch specialist. Aan deze aanpak ligt ACT (Acceptance and Commitment Therapy) en de Pulsar methodiek veranderkunde ten grondslag. Ik ben lid van EACH (European Association of Communication in Healthcare) en de Nederlandse ver. Voor Medisch onderwijs. Verder houd ik mijn kennis en vaardigheden op peil door deelname aan het Patient-Provider Interaction netwerk van het Nivel, CBO platform Gedeelde besluitvorming en Patient Empowerment netwerk van IQ Healthcare (Radboudumc). (CRKBO geregistreerd). Verder houd ik van wandelen met onze hond en schilderen met olieverf, 't liefst dieren :-).
Dit bericht werd geplaatst in promoveren en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s