netwerken | acquisitie: lastig?

Hoe weet je of iemand behoefte heeft aan wat jij te bieden hebt? Een voorwaarde is in elk geval weten wat jij te bieden hebt. Hoe acquisitie en netwerken leuk wordt.  

Tijdens een Hanzelabbijeenkomst ten behoeve van het Hospice Zwolle gisteravond sprak ik iemand die een switch wilde maken naar een ander werkveld. Het is heel goed voorstelbaar dat haar talent en de ervaring die ze heeft ook in dat andere werkveld goed van pas komt. Waar ik altijd benieuwd naar ben: wie heb je voor ogen om jouw dienst aan aan te bieden? Een werkelijk persoon die heel veel baat gaat hebben bij wat jij kunt. Laten we deze persoon je afnemer noemen. Dat kan iedereen zijn: het gaat er om dat je zelf een duidelijk beeld hebt/krijgt.

Hoe helderder deze persoon is , hoe gemakkelijker ook om te omschrijven wat jij deze menste bieden hebt, wat die ander niet heeft. Bij de dame die ik sprak ging het om een man, die bruiste van de ideeën. Een snelle denker, middelbare leeftijd, enthousiast, verbinder, netwerker enz.  Wat zij kan doen was zorgen dat meer van zijn ideeën gerealiseerd worden. Door haar pragmatische aanpak, zij verstaat de kunst van het structureren, overzicht houden, organiseren enz. Dat is toch een zegen voor mensen die bruisen! Door zo te kijken kan ze dus al meer focussen op wie haar afnemer is. Dit geeft haar ook de broodnodige energie en de moed om door te gaan op de weg die leidt tot haar doel.

De volgende stap is bedenken waar je deze mensen vindt en hoe deze persoon  jou vindt. Hij (of zij) heeft jou nodig, je bent zijn of haar oplossing. Natuurlijk zijn er “bakens” te definiëren die je richting geven: zoals bijvoorbeeld in welk werkveld jij je thuis voelt of welk draagt bij aan jou gevoel er toe te doen?

Mijn punt is dat het begint met het vormen van een duidelijk beeld van je afnemer. Een beeld in alle uitingsvormen, visualiseer je de deze persoon met alles erop en eraan. Ons komende trainingsweekend patiëntencoaching* (de zesde alweer!) zal ook in dat teken staan. Wie kun je helpen als patientencoach? Deze zaterdag staan we stil bij JOUW afnemer (is dat een patiënt of meer de partenr/familie?)  en het ontdekken wat jij voor hem of haar betekent. Voor jezelf (wat jij doet is genoeg, en wat dat is wat je doet), je uitingen over wat je doet, gevonden worden door mensen die jou nodig hebben en je zelf laten zien op plekken waar jouw afnemers zijn, op een manier die bij jouw natuur past. Noem je het dan nog acquisitie? Is het dan nog lastig? Acquisitie is dan geen doel op zich, je drijfveer is gevonden kunnen worden.

Ook netwerken krijgt vanuit dit perspectief een heel andere lading. Het is ook al zo’n beladen term. Ik hoor soms van mensen dat ze daar niet aan doen, maar dat ze het wel leuk vinden om anderen te ontmoeten en te horen waar die mee bezig zijn. Dit geldt voor veel mensen, dus mensen vinden het ook leuk te horen waar jij mee bezig bent. Ik raad je aan om er eens anders naar te kijken en mee te oefenen: ga met de intentie nieuwsgierig te zijn, te luisteren. Ik ben benieuwd wat je dat brengt!

*Meer informatie over de training of ééndaagse cursus patiëntencoaching (15 februari 10.00 – 16.30) : www.imagine-consultancy.nl (training, coaching, lezingen)

Over Irèn Alders

Ik ben docent, trainer en coach op gebied van bewustwording en communicatie met patiënten. Ik doe (promotie) onderzoek naar de effecten van een persoonlijke patientcoach op patiëntenparticipatie in de spreekkamer bij een medisch specialist. Aan deze aanpak ligt ACT (Acceptance and Commitment Therapy) en de Pulsar methodiek veranderkunde ten grondslag. Ik ben lid van EACH (European Association of Communication in Healthcare) en de Nederlandse ver. Voor Medisch onderwijs. Verder houd ik mijn kennis en vaardigheden op peil door deelname aan het Patient-Provider Interaction netwerk van het Nivel, CBO platform Gedeelde besluitvorming en Patient Empowerment netwerk van IQ Healthcare (Radboudumc). (CRKBO geregistreerd). Verder houd ik van wandelen met onze hond en schilderen met olieverf, 't liefst dieren :-).
Dit bericht werd geplaatst in wat me beweegt. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s