Wilskracht, wil je die kracht?

Wilskracht vor Roy Baumeister. Je hebt elke dag maar een beperkte hoeveelheid wilskracht ter beschikking. Die kun je inzetten om te kiezen om je baas, partner, vriendin vriendelijk te blijven bejegenen, of voor dingen die er voor jou echt toe doen. 

Heel herkenbaar. Wilskracht is een kracht die je ook kun trainen. Met kleine dingen (voor dat je aan de grote dingen begint, stoppen met roken, meer bewegen, afvallen), bijvoorbeeld: ik wil elke dag een intentie meegeven, dat doe ik voordat ik opsta en ’s avonds als ik ga slapen kijk ik wat er van terecht is gekomen. Ik probeer dat zonder oordeel te doen, maar vaak betrap ik me ook op een oordeel: ik kan het niet goed genoeg….

Wilskracht kan ook een valkuil zijn. Niet naar je lichaam luisteren en op wilskracht blijven functioneren. Maar dat wordt hier niet bedoeld. In de tips in de Volkskrant van 12 mei 2012 staat ook dat je veranderingen door kunt voeren als dingen lekker lopen. Als je je niet lekker voelt, of ziek, wees dan lief voor je zelf en besluit echt ziek te zijn. Dan kun je ook weer beter worden namelijk. Zorg goed voor jezelf, met voldoende voedsel en voldoende slaap, uitgerust zijn.

Inzicht in jezelf, zelfbewustzijn, is van vitaal belang. Schrijf je doelen, verlangens (bv. wandelen in Tibet) op en hou dan bij (schriftelijk) wat je doet om die te bereiken. (goede conditie blijven, niet te zwaar). Observeer jezelf, kijk naar jezelf, wees eerlijk en constateer oprecht waar je nu staat (zere rug, fietsen kan wel). Het is zo als het is. Daar heb je het nu mee te doen, en waar wil je naar toe, wat is nu reëel? (toch even op de fiets naar de sportschool).

Ik heb de neiging mezelf te overschatten, door te gaan als de energie eigenlijk op is. Maar diep in mijn hart weet ik wel wat goed voor me is. Nu nog doen. Ben ik de enige?

Over Irèn Alders

Ik ben docent, trainer en coach op gebied van bewustwording en communicatie met patiënten. Ik doe (promotie) onderzoek naar de effecten van een persoonlijke patientcoach op patiëntenparticipatie in de spreekkamer bij een medisch specialist. Aan deze aanpak ligt ACT (Acceptance and Commitment Therapy) en de Pulsar methodiek veranderkunde ten grondslag. Ik ben lid van EACH (European Association of Communication in Healthcare) en de Nederlandse ver. Voor Medisch onderwijs. Verder houd ik mijn kennis en vaardigheden op peil door deelname aan het Patient-Provider Interaction netwerk van het Nivel, CBO platform Gedeelde besluitvorming en Patient Empowerment netwerk van IQ Healthcare (Radboudumc). (CRKBO geregistreerd). Verder houd ik van wandelen met onze hond en schilderen met olieverf, 't liefst dieren :-).
Link | Dit bericht werd geplaatst in wat me beweegt en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s