Ben jij je bewust van je talent?

Er wordt tegenwoordig veel over talent gesproken. En er worden verschillende dingen mee bedoeld. Het is dan ook goed even te vragen wat de spreker/schrijver precies met talent bedoeld. Echt iets om begripsverwarring over te krijgen. Ik heb net het boekje van Jan de Dreu en Kees Gabriëls aangeschaft Een klein ( 85 blz.) handig boekje met de naam :”Handboek voor talent”. Ik ben niet zo’n lezer, dus zo’n klein boekje met praktische tips en oefeningen is me op het lijf geschreven.

Daarbij komt dat ik Jan de Dreu als mijn leermeester zie. Nog onbekend wanneer dat ophoudt. Hij coacht me ook in het realiseren van de organisatie en opleiding Tinkerbell Patiëntencoach. Komende trainingsdag (as. Zaterdag) is de tweede dag van de training en staat in het teken van ieders eigen talent. Mijn talent is het creëren van ruimte. Daar leer ik steeds weer dingen van bij. Ik gun iedereen “een bredere kijk”. Dat laatste zegt iets over mijn voorkeur om in rollenspelen verschillende petten te proberen. Hoe is het uit het perspectief van de patiënt (iets voor artsen, verpleegkundigen) en hoe is het vanuit het perspectief van de arts (verpleegkundige?). Je kweekt meer begrip voor elkaar, door anders te kijken.

Het creëren van ruimte heeft voor mij ook met het begrenzen van die ruimte te maken. Het afbakenen van het speelveld, om het overzichtelijk te maken. Vorige week las ik een stuk over paardencoaching in de Stentor. Het artikel ging over het herkennen van eigenschappen van sollicitanten, bijvoorbeeld leiderschap, door paarden. Paarden (dieren in het algemeen, en ook kinderen) reageren sterk op uitstraling. Hoe je staat, doet, handelt, kijkt. Dat herinnerde me een gebeurtenis van enige jaren geleden toen een horde koeien op hol was geslagen en over een weg, waar ik op kwam aangereden, denderde. Mijn collega wilde in de berm parkeren, maar ik heb de auto midden op de weg gezet en ben voor de auto gaan staan, met armen wijd, zwaaiend en roepend. Op die momenten denk ik niet na. (er had natuurlijk vanalles mis kunnen gaan, dat was niet zo). De koeien stopten, draaiden om en wandelden rustig terug naar de stal, ook omdat aan de andere kant ook iemand stond die ze daartoe aanzette. Een voorbeeld van mijn talent. Ik ben er niet trots op ofzo, maar heb het hier als voorbeeld genoemd. Zo gaat dat met onze talenten: meteen komt er iets om de hoek van: mag je dat wel zeggen van jezelf….. doe maar gewoon, enz.

Talent is iets wat je doet zonder na te denken of je het nu wel of niet zal inzetten. Er gebeurde op dat moment wel vanalles met adrenaline in mijn lichaam, waardoor ik na die tijd ook moe was, dus dat kan ook: dat je moe wordt van het inzetten van je talent.

Ik ben me sinds een paar jaar bewust van mijn talent, waardoor ik er ook steeds over leer. Dat gun ik anderen ook, dus help ik hen het te vinden. Dit gaan we komende trainingsdag ook doen. Ik heb er zin in!

Over Even voorstellen

Mijn talent: ruimte creëren voor verlangen. Inspirerend en intens. Intuïtief, impulsief. Rechtstreeks uit het hart. Vaak bewogen, vaak geraakt, bijvoorbeeld door onrecht, onmacht. In elke situatie. Ik probeer de wereld te verbeteren, maar vanuit mezelf en dat is best moeilijk....Denkend in mogelijkheden. Ik word warm van wat mensen beweegt, de sprankelende vrolijkheid van onze hond, de spanning in relaties, effecten van communicatie, onderzoek doen (promoveren op patiëntencoaching), trainen, stimuleren, spreken, moeder mogen zijn, enz.. Paarden, schilderen van harige dieren (leeuwen, koeien, honden, varkens). Favoriete boeken: Leef van Jan de Dreu, De Kracht van het NU van Eckhart Tolle, De weg ligt onder je voeten van Marcel Derkse, Stephen Covey: Seven habits of highly effective people. Dokter is Ziek van Gonny ten Haaft, Hoe overleef ik mijn dokter, Eize Wielinga, Hadden ze maar geluisterd, Matthijs Buikema, De stoel van God, Paul Brand enz. enz.
Dit bericht werd geplaatst in leren en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

